Auto­be­sitas en Deel­mo­bi­liteit


Indiendatum: 2 feb. 2024

Partij voor de Dieren Alkmaar heeft een aantal vragen omtrent de mobiliteitsvisie. Deze vragen zullen zich richten op verschillende aspecten van het onderwerp. We zullen bij elk aspect onze vragen gerelateerde vragen groeperen.

Begin januari jl. heeft de raad de kaders van de stedelijke mobiliteitsvisie vastgesteld. Zoals bekend heeft de mobiliteitsvisie diverse aspecten. Een van deze aspecten gaat over deelmobiliteit (autodelen). Op 1.12.2023 heeft de Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een landelijke campagne gestart: ‘Delen maakt je wereld mooier’ [1]. Hiermee wil het ministerie, gezien de voordelen zoals duurzaamheid, gebrek aan parkeerruimte, financiële voordeligheid, autodelen faciliteren en promoten. Een onderdeel van deze website is een overzicht van de gemeenten die meedoen met dit campagne [2].

We hebben hierover een aantal vragen:

  1. Is het college met ons het eens dat zo’n campagne over deelmobiliteit zeer positief is en voordelige gevolgen kan hebben op lokale leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid? Zo nee, waarom?
  2. Vragen betreft deelname aan het overzicht:
    1. Wat is de reden dat Alkmaar in dit overzicht [2] niet is meegenomen?
    2. Ligt het aan het Ministerie I&W of ligt het aan ons als Gemeente Alkmaar?
    3. Als het aan ons als gemeente ligt gaat het college actie ondernemen om dit te corrigeren? Zo nee, waarom?
  3. We zien dat in de link [2] genoemde gemeenten een overzicht van het autodeel-aanbod op hun websites plaatsen.
    1. Is het college met PvdD het eens dat Alkmaar ook zo’n overzicht kan gebruiken? Zo nee, waarom?
    2. Gaat het college actie ondernemen om op de gemeentewebsite ook zo’n overzicht van autodeel-aanbod te plaatsen? Zo nee, waarom?
  4. Het zal aan het college ook bekend zijn dat de auto-industrie en de kenmerken van auto’s van tegenwoordig aan het veranderen zijn. Aan de ene kant zien we dat er meer een meer elektrische auto’s (EV) worden geproduceerd en verkocht. Aan de andere kant zien we de ontwikkeling van een nieuwe ziekte, namelijk ‘autobesitas’. De gemiddelde auto die in Europa momenteel wordt verkocht is breder, langer en zwaarder dan pakweg 20 jaar geleden [3][4][5]. Dit fenomeen wordt ook ‘autobesitas’ genoemd. Volgens het onderzoek van Europese milieuorganisatie Transport & Environment zijn de Europese auto’s afgelopen 20 jaar, naast groeien in lengte en toenemend gewicht, elke 2 jaar 1cm breder zijn geworden [6]. Een andere opvallende ontwikkeling is dat sinds vorig jaar elke 2de verkochte auto een SUV (Sport Utility Vehicle) is [7]. Al deze ontwikkelingen hebben ook een zorgwekkend effect omtrent duurzaamheid: de werkelijke CO2-uitstoot van auto’s daalt niet vanwege het ‘reboundeffect’ (ook bekend als ‘De Paradox van Jevons’) [8][9]. Er zijn steden en gemeenten in Europa waar de besturen anticiperen op deze ontwikkeling, zoals Parijs, Lyon en Tübingen. In Nederland onderzoekt de Gemeente Amsterdam of in de toekomst bij het parkeerbeleid rekening gehouden moeten worden met de omvang van een auto [10]. Aan de hand van deze gegevens wil de PvdD de volgende vragen stellen.

    Is het college met PvdD het eens dat deze ontwikkelingen op termijn significante gevolgen kunnen hebben op mobiliteit, parkeerbeleid, leefbaarheid maar ook op duurzaamheid? Zo nee, waarom?
  5. Is het college met PvdD het eens dat een lokaal bestuur omtrent dit soort ontwikkelingen op tijd kan anticiperen? Zo nee, waarom?
  6. Heeft het college tot nu toe actie ondernomen om te verkennen wat voor effecten deze ontwikkelingen op diverse beleidsterreinen (zoals bereikbaarheid, duurzaamheid, parkeerbeleid, ruimtelijke ordening) zullen hebben? Zo nee, waarom?
  7. Is het college met PvdD het eens dat een scenario-studie waarin de impact van deze ontwikkeling op parkeren (buiten én in garages), op duurzaamheid, op parkeerbeleid (eventueel op tarieven) noodzakelijk is om als lokaal bestuur te kunnen anticiperen? Zo nee, waarom?
  8. Wil het college in de a.s. periode over dit onderwerp actie ondernemen? Zo nee, waarom?


Referenties:

[1] https://www.startmetdelen.nl/

[2] https://www.startmetdelen.nl/overzicht-gemeenten

[3] https://www.parool.nl/wereld/auto-s-worden-elke-twee-jaar-een-centimeter-breder-en-dat-al-twintig-jaar-lang~b5bcb708/

[4] https://gocar.be/nl/autonieuws/mobiliteit/autos-zijn-te-groot-en-dat-wordt-een-probleem-studie-transport-and-environment

[5] https://ecf.com/news-and-events/news/eus-motor-vehicles-need-go-diet

[6] https://www.transportenvironment.org/discover/cars-are-getting-1-cm-wider-every-two-years-research/

[7] https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/suvs-goed-voor-meer-dan-de-helft-van-europese-verkopen/

[8] https://archive.ph/awchs

[9] https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_Jevons

[10] https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/12/steden-gaan-strijd-aan-met-autobesitas-in-frankrijk-en-duitsland-betalen-suvs-meer-parkeergeld-a4169630

Indiendatum: 2 feb. 2024
Antwoorddatum: 12 mrt. 2024

Geachte leden van de raad,

Het lid van de raad Pinar heeft ons op 7 februari 2024 de volgende raadsvragen gesteld over Autobesitas en Deelmobiliteit. In deze brief leest u onze reactie, overeenkomstig art. 42 Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad.


Vraag 1:
Is het college het met ons eens dat zo’n campagne over deelmobiliteit zeer positief is en voordelige gevolgen kan hebben op lokale leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid? Zo nee, waarom?

Antwoord
Wij staan achter de doelstelling van de landelijke campagne om autodelen meer onder de aandacht te brengen en op deze manier te stimuleren, zodat onze inwoners zelf een keuze kunnen maken hoe ze zich verplaatsen. Daarom faciliteert Alkmaar ook al een aantal jaren deelauto’s in de stad.

Vraag 2:
Wat is de reden dat Alkmaar in dit overzicht niet is meegenomen?

Antwoord
Het is helaas niet gelukt om tijdig contact te hebben met het Ministerie over dit onderwerp. Wij vermoeden dat het ontbreken van Alkmaar in het genoemde overzicht komt doordat Alkmaar nog geen overzicht van deelauto’s op de eigen website heeft, maar hebben dit niet tijdig kunnen achterhalen.


Vraag 3:
Ligt het aan het Ministerie van I&W of ligt het aan ons als gemeente Alkmaar?

Antwoord
Zie voor de beantwoording van deze vraag het antwoord op vraag 2.

Vraag 4:
Als het aan ons als gemeente ligt gaat het college actie ondernemen om dit te corrigeren? Zo nee, waarom?

Antwoord
Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners weten dat het mogelijk is dat het ook in Alkmaar mogelijk is om gebruik te maken van een deelauto. Het is naar ons idee niet noodzakelijk dat Alkmaar per definitie op de door u genoemde website terecht komt.


Vraag 5:
Is het college met PvdD eens dat Alkmaar ook zo’n overzicht kan gebruiken? Zo nee, waarom?

Antwoord
Ja, dat zijn wij met u eens.

Vraag 6:
Gaat het college actie ondernemen om op de gemeentewebsite ook zo’n overzicht van autodeelaanbod te plaatsen? Zo nee, waarom?

Antwoord
Ja, wij zullen op de gemeentelijke website een overzicht plaatsen van deelauto’s.

Vraag 7:
Is het college het met PvdD eens dat deze ontwikkeling op termijn significante gevolgen kunnen hebben op mobiliteit, parkeerbeleid, leefbaarheid maar ook op duurzaamheid? Zo nee, waarom?


Antwoord
Wij zijn terughoudend over de door u veronderstelde significante effecten, omdat de effecten op mobiliteit, parkeerbeleid, leefbaarheid en duurzaamheid in vergelijkbare gemeenten nog niet duidelijk naar voren komt. Dit neemt niet weg dat deelmobiliteit in algemene zin positieve effecten op deze onderwerpen heeft, daarom blijven wij deelauto’s faciliteren.

Vraag 8:
Is het college het met PvdD eens dat een lokaal bestuur omtrent dit soort ontwikkelingen op tijd kan anticiperen? Zo nee, waarom?

Antwoord
Het steeds groter en breder worden van auto’s is een ontwikkeling die wij herkennen, maar wij zien nu nog geen reden om hier actief op te gaan anticiperen, maar wij houden deze ontwikkeling zeker in de gaten.

Vraag 9:
Heeft het college tot nu toe actie ondernomen om te verkennen wat voor effecten deze ontwikkelingen op diverse beleidsterreinen (zoals bereikbaarheid, duurzaamheid, parkeerbeleid, ruimtelijke ordening) zullen hebben? Zo nee, waarom?

Antwoord
Nee, wij hebben geen actie ondernomen om als gemeente zelf te verkennen of en zo ja welke effecten het steeds groter, breder en zwaarder worden hebben op diverse beleidsterreinen. Wel nemen wij maatregelen bij herinrichtingen om een nieuwe balans te vinden in het ruimtegebruik. In de basis wordt de al dan niet benodigde extra ruimte gevonden in de bestaande verkeersruimte om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te blijven waarborgen.

Vraag 10:
Is het college het met PvdD eens dat een scenario-studie waarin de impact van deze ontwikkeling op parkeren (buiten én in garages), op duurzaamheid, op parkeerbeleid (eventueel op tarieven) noodzakelijk is om als lokaal bestuur te kunnen anticiperen? Zo nee, waarom?

Antwoord
Nee, wij zien geen noodzaak om als gemeente zelf actie op dit onderwerp te ondernemen. Wij zullen de onderzoeken vanuit de kennisinstituten volgen en indien nodig vragen of deze kennisinstituten (al dan niet met een bijdrage van ons) hier onderzoek naar doen. Wij zijn van mening dat niet elke gemeente zelf het wiel hoeft uit te vinden.


Vraag 11:
Wil het college in de a.s. periode over dit onderwerp actie ondernemen? Zo nee, waarom?

Antwoord
Zie voor het antwoord de beantwoording van vraag 10.